woensdag, november 30, 2005

 

Indexstand doorgifte Teletekst Nederland

Vanaf 30 november zal op pagina 502 en 540 geen Dow Jones index stand meer te zien zijn. Teletekst heeft blijkbaar geen nieuwe overeenkomst met de leverancier van de koersen kunnen sluiten. Misschien is ze overkomen mij zo'n drie jaar geleden ook overkomen is. Als dat zo is geef ik ze 100% gelijk en het is dan nog verbazingwekkend dat ze het nog zo lang heeft geduurd.
Wat overkwam mij, nu zo'n drie jaar geleden...
Ik had, via een contract met een koersenleverancier de stand van de Dow Jones Index op de site. Een keurig contract met de leverancier, dus ik had het netjes voor elkaar.
Krijg ik vervolgens een brief van een advocaat die me hel en verdoemenis voorspelde als ik het zou wagen deze stand na 24 uur nog altijd op de site te hebben staan. Geen vragen niets, neen, direct dreigen.
Als u me een beetje kent weet u dat na 24 uur die stand van de Dow Jones nog altijd op mijn site te vinden was.
De volgende brief kwam al snel per aangetekende post en dreigde me met een rechtszaak die me keihard om de oren geslagen zou worden. Echter, ze begrepen dat het technisch misschien was lastig was, dus ik kreeg nog een week de tijd.
U kent me ondertussen, na een week was er op de site nog niets veranderd. Ik had immers een contract met een koersenleverancier en die advocaat stond tegen de verkeerde lantaarnpaal te plassen. Ik voelde me tot op dat moment niet echt genegen hem daarop te wijzen.
Een dag na het verstrijken van de termijn kreeg ik een telefoontje. Hij begreep niet waarom ik de zo duidelijke waarschuwingen niet begrepen had, het was hem serieus. Hij was door Dow Jones aangesteld om illegale koersendoorgifte aan te pakken en zou doorgaan tot het gaatje.
Stom eigenlijk, maar toen heb ik hem uitgelegd hoe het werkt met koersenleveranciers...
Stom van mij, want daardoor kwam er geen rechtszaak die ik gewonnen zou hebben, aan de andere kant, wat moet je met al dat gelazer. In het beste geval krijg je de kosten terug, maar alle tijd en energie was verloren gegaan. Ik had toen, net als nu, ook genoeg leuke dingen te doen.
Kortom, de leverancier kreeg deze man, die volgens mij zijn moeder nog zou verkopen als hij er een euro voor kreeg, over de vloer en uiteindelijk raakte ik de Dow Jones stand op de site kwijt. Ik heb nog wel een overzicht van alle aandelen in de Dow Jones index, maar niet de stand van die index.
De arrogantie van de machtige partij. Dow Jones weet dat haar index zeer gewild is, en wil, zelfs voor vertraagde doorgifte, veel geld zien. Het is naar mijn idee de weg om straks, in de neergang van Amerika, ook de Dow Jones haar leidende rol te zien verliezen.
Nu ook Teletekst de stand niet meer doorgeeft zal de Dow Jones index ook in Nederland enige invloed gaan verliezen. Ik doe niet graag voorspellingen, maar ook de Dow Jones index is naar mijn idee aan zijn laatste of één na laatste decennium als belangrijkste richtinggevende index bezig. Stapjes als deze zijn daar slechts een voorbode op.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?