dinsdag, november 29, 2005

 

Hoe banken werken (2)

Ik kreeg dit bericht van een lezer die als bankmedewerker een paar jaar geleden 'de andere kant' meemaakte.
Nu was dat toen, en iedere bank werkt anders, dus ik wil hier niet beweren dat er banken zijn die nog steeds zo werken.
Ik kan dat niet bewijzen, ik wil dat ook niet bewijzen. Dit bericht is een waarschuwing aan u, zodat u weet hoe het aan de andere kant van de balie KAN werken.


Tom,

in bijlage nog een -laattijdige-reactie op je bericht "hoe banken werken".
Ik kan alleen maar beamen wat je daar schrijft en ik kan je vertellen dat de werkelijkheid nog -veel- verder gaat dan wat je daar schrijft..
Enkele getuigenissen uit het leven van een beleggingsadviseur van een Belgische grootbank:

- iedere maand zijn er plaatsingscijfers & wekelijkse opvolging van fondsen die verkocht moeten worden. Op dezelfde lijst staan de namen van de fondsen die gearbitreerd moeten worden naar de nieuwe uitgiften & namen van klanten erbij...
- toen een collega op een vergadering bemerkte dat hij een welbepaald fonds weigerde te verkopen omdat na aftrek van instap & beheerskosten de klant er minder aan verdiende dan dan hij het geld op een spaardeposito liet staan volgde enkele dagen later een brief van hogerhand waarin de letterlijk gezegd werd dat het gedaan moest zijn met kritische bemerkingen op vergaderingen en dat een beleggingsadviseur geacht wordt de visie van de bank te verkondigen en wie daar niet in kon schikken moest maar van functie veranderen.
- toen een hele rij van fondsen op winst (vb obligatiefonds maxi van nr 1 tot 15) stond door rentedaling werd er "toevallig" een nieuw compartiment gelanceerd en werd klanten geadviseerd om winst te nemen en dit om te zetten in het nieuwe compartiment met natuurlijk opnieuw volle pot betalen van instapkosten (3%) in het nieuwe fonds & uitstapkosten in het oude fonds. Er had perfect een nr 16 gelanceerd kunnen worden met dezelfde voorwaarden maar dan moest men omruilen (en dus geen toetredingscommissie voor bank)...
- in volle beurshype werden klanten geadviseerd om voornamelijk in techno & telecom te beleggen (extra provisie voor plaatsingen in deze fondsen) en defensievere fondsen te verkopen en hierop in te tekenen. Toen na enkele jaren klanten op enorme verliezen zaten werden dezelfde fondsen verkocht om dan in te tekenen in fondsen met kapitaalgarantie (dikwijls met volgingsgraad van 80%) waardoor ze nu maar stuk van herstel meegepikt hebben...
- adviseurs mogen geen advies geven over individuele aandelen (te risicovol voor particuliere belegger...), alternatief is fonds voorstellen. Maar als bank als emittent optreedt voor beursintroductie dan wordt de klant gebeld of hij niet wenst in te tekenen op dit ind. aandeel en worden kantoren die het snelst/meest intekenen beloond met incentives...Pikant detail: dezelfde bank gaf krediet & tekende in op een kapitaalsverhoging van dit bedrijf 3 jaar geleden en verkocht nu haar participatie aan een koers die 400% hoger lag dan toenmalige intekening...

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar je ziet dat je meer dan 100% gelijk hebt met je artikel. Ik beweer niet dat je als klant alles moet wantrouwen wat je bankier vertelt maar dat je altijd in het achterhoofd moet houden dat hij op de eerste plaats aan zichzelf denkt & wanneer je voortdurend switcht moet je voor jezelf eens het kostenplaatje bekijken (want dit wordt in een rendementsberekening nooit meegeteld)


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?