zondag, juli 10, 2005

 

Beurs beleggingsmethode "Pluk de dag" uitgelegd

Pluk de dag methode:
Iedere dag een nieuwe kans, een nieuwe ronde, tenzij de positie van de dag eerder behouden bleef.
Daar komt het in feite op neer. In een extreem geval zou het zo kunnen zijn dat we een positie innemen, later op de dag winstnemen en de volgende dag deze positie gewoon nog weer een keer innemen. Daarmee is dan achteraf mogelijk wat rendement misgelopen, maar aan de andere kant was er ook geen over-night risico. Iedere dag nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Hoe dat er in de praktijk uitzag was vorige week duidelijk, toen zowel op donderdag als op vrijdag direct na de opening de juiste posities werden ingenomen

Het maakt niet uit of u posities inneemt met aandelen, opties, futures of turbo's. Het gaat erom dat u op uw verwachting het best mogelijk product neemt.

Dat kan dus per dag anders zijn.
Werken met de index is naar mijn idee het meest praktische. Om posities in te nemen kijk ik daarom altijd naar de stand van de index.
Stel even, ik neem een positie in op 388 punten.
Na mijn aankoop (long) kan de beurs twee kanten op. Mijn kant, dus omhoog, maar ik kan het ook verkeerd gezien op getimed hebben en dan gaat de beurs omlaag.
Ik geef de index na een aankoop altijd 1,5 indexpunt ruimte.
Stel dat de AEX na mijn long aankoop van Future, Optie of Turbo dus 1,5 punt daalt, dan is het jammer dan, ik neem mijn verlies en ga die dag andere dingen doen.
Gaat de beurs wel de door mij gewenste kant op, dan blijf ik zitten. Ik leg echter een trailing stop loss onder de stand van de index. Stel even, het was een fantastische dag, de index steeg tot een stand van 394 punten, net voordat Amerika opende, dus rond 15:30 uur.
Daarna zien we de beurs teruglopen. Als de beurs dan 1,5 punt (maar u mag hier ook meer of minder ruimte geven) terugloopt, dan sluit ik de positie.
Wat de beurs die dag verder ook doet, mijn winst is binnen. Hoe u ook de positie innam, met Future, Optie of Turbo, u kunt zelfstandig besluiten wat of u doet en u kijkt daarbij alleen naar de index, niet naar de koers van het product dat u toevallig die dag in handen had.
De winst is binnen, morgen een nieuwe ronde met nieuwe kansen.
Het kan echter ook zijn dat u de positie over-night meeneemt. In dat geval kies ik er voor om 1,5 punt ten opzichte van de openingkoers als stop loss aan te houden.
Nu weet ik al zeker dat er beleggers zijn die dus al redeneren dat je op die manier failliet kunt gaan, omdat de beurs dan iedere dag met een gap omlaag kan openen en u steeds het nakijken heeft... Dit kan een keer gebeuren, maar geen twee of drie keer achter elkaar. Immers zet u in op een beweging en niet tegen een beweging. Niet voor niets dat ik schrijf, nieuwe dag, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Het is dan gewoon een kwestie van positie sluiten en de volgende dag inzetten op de beweging die u ziet. Ziet u geen heldere beweging, neem dan een keer vrij van de beurs en laat deze een dag gewoon haar gang gaan. Pluk dan de dag maar een keer ergens anders.
De methode is geen garantie voor altijd winst. Mede door de stop loss zullen er wat trades vanuit de stop loss verloren gaan. Ze geeft u wel de kans om posities snel te kappen en het dan de volgende dag, op basis van de gegevens die dan bekend zijn, nog eens te proberen.
De afgelopen weken is in de Beursbox nieuwsbrief verschillende keren een positie ingenomen en al met al werd een prachtig resultaat behaald.
Het is nu een nog wat ruwe methode die verdere bijschaving nodig heeft. Die bijschaving zal de aankomende tijd verder plaatsvinden. Mogelijk dat een paar 'regels' heel strikt neergelegd kunnen worden, als specifiek en noodzakelijk voor deze methode.
Er wordt al wel met een software leverancier gesproken over een programma dat beleggers kan helpen de trailing stop loss te automatiseren. Als een software pakket u het signaal kan geven zou dat veel werk kunnen besparen en de methode alleen maar interessanter maken.
In theorie zou u iedere dag een positie kunnen innemen, ongeacht uw verwachting. Bij 1,5 punt verlies stopt u de positie en bij winst laat u deze lopen totdat de winst weer verloren dreigt te gaan. Ik denk persoonlijk dat de methode meer waarde heeft als er middels bijvoorbeeld TA (Japanse Candles) ingestapt wordt op een verwachting. Een aardig punt om ook eens te gaan testen.

Deze methode is nog niet uitontwikkeld, u hoort er de aankomende tijd in oa de nieuwsbrief en deze blogger ongetwijfeld meer over.

Eén van de lezers probeerde de methode de afgelopen drie maanden even uit. Hij behaalde er ongekende rendementen mee!
http://www.beursbox.nl/2005/08/future-handel-en-pluk-de-dag-beurs.html

Meer weten over de methode zelf? www.beursbox.nl/bedankt.html

Tom Lassing
www.beursbox.nl
www.beursblogger.nl



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?