vrijdag, mei 13, 2005

 

TomTom naar de beurs

De maker van het meest bekende navigatiesysteem zal op 27 mei de gang naar de beurs maken. Er worden ruim 26 mijloen aandelen geplaatst, tegen een koers van tussen de 14 en 18,5 euro per stuk.
- Ten eerste een goede zaak dat er weer eens een aandeel bij komt.
- Ten tweede een goede zaak dat het een bedrijf met een goed en bekend product is.
- Ten derde, ik doe niet mee, want de geschiedenis leerde dat 95% van alle beursintroducties binnen twaalf maanden onder de introductieprijs staat. Deze Tom gaat dus even wachten voor hij TomTom aandelen gaat aanschaffen.
- Ten vierde en dat is tevens mijn laatste punt... Het lijkt een goed bedrijf te zijn, dus op dat vlak gene commentaar van mijn kant. Wat we echter wel in Amsterdam veel gezien hebben is dat de introductieprijs hoog wordt ingezet. (Zie derde punt). Hoewel TomTom een stijgende omzet en winst lijn laat zien moet nog maar eens goed bezien worden of de gevraagde prijs realistisch is. Zo op het ook ben ik daar niet zo snel van overtuigd.
Stel even, we trekken de stijgende lijn door en stellen dat Tom Tom in 2005 een winst gaat maken van 75 miljoen euro. (Eerste kwartaal was de winst 13,8 miljoen) Na de introductie staan er minstens 100 miljoen aandelen uit. Dit geeft dus bij een uitgifte koers van 16 euro al een K/W van boven de 20. (Een hele ruwe berekening!)
Ik vind dat geen koopje voor een bedrijf dat in feite maar Ă©Ă©n product heeft en nog geen beurshistorie heeft. De kans dat de koers een keer een forse correwctie laat zien is daarmee aanzienlijk. Ik wacht liever dat moment even af.

Tom Lassing
www.beursbox.nl



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?