donderdag, mei 12, 2005

 

Werken met Opties, Risico's beperken (2)

Tom Lassing www.beursbox.nl

U kocht de call 360 voor 3 euro
U schreef de call 365 voor 1 euro
U totale investering in de combinatie is twee euro.


Stel even, de AEX daalt onverwachts tot onder de 362.
U weet nu dat u in de problemen kunt komen. Immers, die 362 is uw break even stand. Op welk moment gaat u ingrijpen?
Dat soort zaken moet u VOORAF al bepaald hebben. Als u eenmaal in de markt zit kunt u niet meer rationeel denken....

U wel natuurlijk, maar 99% van de beleggers niet. Die andere 99% gaat namelijk redenen verzinnen om maar niet in te hoeven grijpen. Immers, dat zou inhouden dat de visie onjuist was, en dat is een knieval. Daar houden we niet van...

Wat u bij een opvolgende daling van de AEX kunt overwegen is om eventueel de gekochte call te sluiten.
Nadeel is, de geschreven call komt dan kaal te liggen en dat is naast �eng’ ook onhandig omdat er nu margin gevraagd gaat worden. Die moet u natuurlijk wel beschikbaar hebben. Zou de AEX weer gaan stijgen, dan kunt u natuurlijk altijd die 360 weer terugkopen.
Stel even dat u de gekochte call nog voor 2,00 kunt verkopen (u kocht voor 3 euro). De AEX komt niet terug en expireert op 358.
De geschreven call levert definitief de ene verkegen euro op en voor de gekochte call ontving u dus 2 euro terug. Daar komen dan helaas de kosten nog bij, maar u kwam er vrijwel zonder kleerscheuren af, terwijl uw visie compleet verkeerd bleek.

Had u alleen de call gekocht dan had uw maximale verlies 3 euro kunnen worden. De meeste beleggers lopen bij een verkeerde visie uiteindelijk tegen die 3 euro verlies op... Dan is vrijwel break even draaien toch veel leuker, want het verlies van 300 euro + kosten hoeft nu niet eerst ingehaald te worden om weer op winst te komen.


Veel van de ontvangen vragen gaan nu over “hoe te bepalen wanneer ingegrepen moet worden”.
Ik kan daar alleen van zeggen dat ik zelf nooit naar de koers van de optie kijk, maar altijd alleen naar de grafiek van de onderliggende waarde. Steunlijnen, weerstanden, gaps, dat zijn punten waarbij ik mijn ingrijpmomenten leg.
Ik doe dat vooraf en probeer dat te doen zonder dat ik kijk naar hoeveel de optie nog doet.
Immers kan in theorie een optie wel een bepaalde waarde hebben, maar ik heb te maken met de praktijk. Als ik een optie moet sluiten, dan doe ik dat tegen een bereikbare prijs. Zou ik eigenwijs zijn omdat ik zag dat volgende de Black and Scholes formule de koers anders zou moeten zijn, dan loop ik kans dat ik de positie aan blijf houden terwijl ik dat pertinent niet meer wil.



Vragen:

7. Hoe groot is mijn maximale risico als ik boven een gekochte call (360) die me drie euro kost een geschreven call (365) ga leggen die me Ă©Ă©n euro opleverde?

a op een AEX stand van 370 kan ik maximaal 10 euro verliezen
b op een AEX stand van 360 kan ik maximaal twee euro verliezen
c op een AEX stand van 400 kan ik maximaal 35 euro verliezen
d op een AEX stand van 380 verlies ik niet

8. Ik schrijf de call 320 en koop de call 325. Wat is juist:

a. Bij een AEX stand van 340 verlies ik 20 euro
b. Dit kan helemaal niet
c. Bij een stand van 310 verlopen beide opties waardeloos
d. Bij een stand van 325 verdien ik 5 euro


9. We hebben de call spread nu gezien. Er bestaat natuurlijk ook een put spread.
Stel even u verwacht een daling en u kocht daarom alvast een put optie. Nu kan het zijn dat de daling trager gaat dan voorzien, of dat u simpelweg uw investering terug wilt brengen.
U kocht de put 320 voor 2 euro en nu schreef u de put 315 voor Ă©Ă©n euro.

Wat dan als de AEX zakt naar:
310 mijn winst/verlies is dan .......
300 mijn winst/verlies is dan .......
315 mijn winst/verlies is dan .......
320 mijn winst/verlies is dan .......

10. Nu kan het zijn dat u alleen de put optie 320 kocht voor 2 euro en de beurs daadwerkelijk daalt. De beurs daalt zo ver dat de put 315 nu ook 2 euro kost.
Stel even dat u die 315 dan gaat schrijven...

Wat dan als:
A. De AEX naar 315 daalt? Hoeveel is mijn winst? ......
B. De AEX naar 300 daalt? Hoeveel is mijn winst?...
C. De AEX onverwachts en buiten beursuren ineens opent en expireert op 325?

U had in die daling natuurlijk ook de winst kunnen pakken. Die mogelijkheid was er ook. Zonder risico in de markt zitten heeft echter ook wel wat.


http://www.beursbox.nl/optieantwoorden.html voor de antwoorden op deze vragen.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?