vrijdag, mei 13, 2005

 

Het Failliet van General Motors?

"Wat goed is voor General Motors, is goed voor Amerika", liet een voormalig topman van de autoconstructeur zich ontvallen in de jaren vijftig. General Motors had in die
tijd nog een marktaandeel in de VS van 50%. Vandaag zit men nog aan de helft.

Maar General Motors blijft met een omzet van $193 miljard een enorme impact hebben op de Amerikaanse economie. Het bedrijf blijft immers ook vandaag verantwoordelijk voor
ongeveer 2% van het Bruto Nationaal Product van de VS.

Vandaar dat het nieuws van de afgelopen week ook zo belangrijk is. Standard and Poors heeft namelijk de obligaties van zowel General Motors als Ford herleidt tot junk.

Concreet wil dit zeggen dat Standard and Poors vreest voor de solvabiliteit van deze bedrijven en beleggers waarschuwt dat de kans op terugbetaling flink is gedaald.

Gaat General Motors failliet? Zo ver zijn we lang niet. Om het met de woorden van Warren Buffett te zeggen: "short nooit een aandeel met een omzet van $200 miljard".

Maar dat het bedrijf moet ingrijpen om op lange termijn te overleven, is duidelijker dan ooit. Het grote probleem van GM is dat men in het verleden beloftes heeft gedaan die eigenlijk niet haalbaar zijn.

Om nieuwe werknemers te overtuigen, bood het bedrijf aan om tussen te komen in de kosten voor gezondheidszorg en pensioenen. Volgens The Economist staat ieder werkend
personeelslid inmiddels in voor 2,4 gepensioneerden (oud-werknemers).

De kosten voor pensioenen en gezondheidszorg bedragen inmiddels $1.600 per geproduceerde wagen en dit zorgt voor een enorm prijsnadeel op Europese en Japanse concurrenten.
En wanneer de Japanse fabrieken dan ook nog eens een heel stuk efficiënter werken, wordt het bijzonder moeilijk om het marktaandeel op peil te houden.

Maar ondanks het dalende marktaandeel, is afslanken niet echt een optie. De vakbonden hebben in het verleden sterke garantie gekregen van het bedrijf waardoor ontslagen zeer duur worden.

General Motors heeft in feite geen andere keuze dan de fabrieken op minimaal 80% van de potentiële capaciteit te draaien. Het teveel aan productie wordt verkocht aan
autoverhuurbedrijven tegen flinterdunne marges.

Kort samengevat keren de diverse beloftes uit het verleden nu terug als een boomerang. Een mogelijke oplossing is om zich via het Amerikaanse Chapter 11 (gerechtelijk akkoord) te ontdoen van deze verplichtingen om op die manier het
bedrijf alsnog af te slanken.

En als het bedrijf zelf niet de moed heeft om de beslissingen te nemen die nodig zijn om de waarde voor de aandeelhouders te maximaliseren, is er vast wel een
private-equity fund bereid om een poging te wagen.

Kirk Kerkoriak nam een belang van 8,8% in het bedrijf en zal in zijn gekende stijl de druk op het management opvoeren.
In de jaren negentig verdiende hij op deze manier al eens $4,8 miljard met zijn belang in Chrysler.

We blijven voorlopig van de aandelen af maar volgen de situatie wel van zeer dichtbij op. Er zit heel wat "value" in General Motors en deze kan onder druk van de
aandeelhouders naar boven komen. Met een marktkapitalisatie die lager ligt dan het geld dat op de rekening staat, kan hier muziek in zitten.

vriendelijke groeten,

Maarten Verheyen
www.beleggingstips.com



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?