donderdag, mei 05, 2005

 

Werken met Opties: Discipline

De oplossing van het probleem hoe u uit de buurt kunt zijn als uw tegenpartij in de optiehandel mazzel met een positie heeft, is:

DISCIPLINE.

Op het moment dat mijn strategie niet uitkomt, dan moet ik mijn strategie aanpassen voor het echt misloopt. Ik moet mijn posities gaan afdekken, doorrollen, sluiten of binnen een combinatie brengen die me weer ruimte om te manoeuvreren geeft. Natuurlijk heb ik ook regelmatig ongelijk in mijn marktvisie. Niemand zit altijd goed.
Het verschil tussen een belegger en een gokker is het feit dat de gokker dan simpelweg verlies accepteert en een volgende gok gaat doen. Een belegger gaat echter kijken of de positie met enige aanpassing toch nog winst kan opleveren, of als dat niet meer mogelijk is, toch nog zonder schade gesloten kan worden.

Voorbeeld:
U had de verwachting dat de AEX van 360 verder omhoog zou gaan.
U kocht daarom een call 360 voor 3 euro.
Nu blijkt de AEX wil iets te willen stijgen, maar bij 362 lijkt het toch wat op te houden. Als dit langere tijd aanhoudt ziet u de premie als sneeuw voor de zon verdwijnen. Op dit moment staat u nog licht op winst, maar uw optie doet nog slechts 3,50. Met de kosten erbij gerekend zit u dus nog op break even, terwijl de beurs al wel twee punten in uw richting is gegaan. U had dus wel gelijk, maar u kreeg het nog niet.
Als u nu een call 365 gaat schrijven krijgt u daar bijvoorbeeld 1,00 euro voor.
Op de indexstand van 362 zit u dan veilig in de markt. Zou de AEX verder stijgen, dan is dat prima, zou de AEX stil blijven liggen, dan is dat prima. Zou de AEX dalen, dan loopt u nog wel wat gevaar, maar uw investering van drie euro is al wel teruggebracht tot 2 euro.
U hebt nu een call spread opgezet.

Wat houdt dit in en hoe kunt u uitrekenen of het interessant is?

U hebt gekocht een call 360 voor 3 euro (betaalde u)
U hebt geschreven een call 365 voor 1 euro (verkreeg u)
Totale investering 2 euro

Stel even, de AEX stijgt tot 365
Uw gekochte optie 360 is dan 5 euro waard. U betaalde er indertijd 3 euro voor.
Uw geschreven optie 365 is niets waard. U verkreeg er indertijd 1 euro voor.
Uw investering was dus 2 euro.
U ontvangt bij een indexstand van 365 een bedrag van 5 euro. Uw investering was 2 euro dus u maakt 150% op uw investering winst.

Stel even, de AEX stijgt tot 370
Uw gekochte optie 360 is dan 10 euro waard.
Uw geschreven optie 365 is dan 5 euro waard.
U ontvangt dus 5 euro. Uw investering was 2 euro dus u maakt nog altijd 150% winst.

Stel even, de AEX blijft op 362 staan en expireert op die stand
Uw gekochte 360 optie is dan 2 euro waard.
Uw geschreven optie is dan niets waard.
U betaalde 3 euro, u kreeg 1 euro door de 365 te schrijven en u krijgt 2 euro voor de expirerende 360 optie. Even buiten de kosten gezien, is deze stand uw break even stand.

Met het bovenstaande voorbeeld heb ik u laten zien hoe uit te rekenen is hoe zaken uitpakken. Veel beleggers maken het zich te moeilijk door het uit het hoofd te gaan berekenen. Ik raad dat af. U bent ongetwijfeld erg intelligent maar toch raad ik u aan om vooral in het begin dit soort opzetjes te maken.

Volgende week meer hierover


Tom Lassing
www.beursbox.nl



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?