woensdag, april 27, 2005

 

Risico’s beperken (werken met opties)

Veel beleggers beseffen niet dat opties zijn ontwikkeld als een manier om de risico's van het beleggen te verminderen.

Ik gebruik bij het uitleggen van hoe het met opties werkt vaak het voorbeeld van de auto die 250 km per uur kan rijden. Hoe veilig ze die auto ook maken, als u midden in Parijs gaat proberen de topsnelheid te maken zal u waarschijnlijk een groot ongeluk overkomen.
Hoe veilig de auto ook mag zijn en wie u ook bent, ondeskundig gebruik van wat er mogelijk is met deze auto zal hem toch onveilig maken.
Zo ook met opties.

Veel beleggers gebruiken opties alleen voor de hefboom en proberen dus in alle gevallen de topsnelheid te maken.
Als u weet dat 75% van de opties waardeloos aflopen hoef ik u niet voor te rekenen waar zo'n beleid naar zal gaan leiden.

Opties vragen een betere aanpak. Ze vragen als het ware bijna een kunstzinnige aanpak.
Met opties is namelijk bijna toveren mogelijk. Ik liet namelijk al zien dat zelfs ongelijk voor wat betreft de richting van de markt hebben soms nog geld kan opleveren.

Napoleon
In feite bent u de generaal over uw euro's. Zet u uw euro leger vol in en treft u een sterkere tegenstander, dan is de slag en daarmee direct de oorlog verloren. Trekt u naar Moskou op, en offert u heel uw leger in Ă©Ă©n keer op, of bent u liever iemand die zelf de slagen uitkiest en nooit alles op het spel zet?
Rekent u er maar op dat het oorlog is op de Optiemarkt. Immers zijn we daar actief om maar Ă©Ă©n reden en dat is geld verdienen. In die arena is geen ruimte voor vrienden.
Iedereen is uw tegenstander en we zijn in principe in die markt als particulieren allemaal aan elkaar gelijk. Ik ga echter slimmer dan een ander proberen te zijn en zal proberen om steeds weer van mijn tegenstanders te winnen.

Nu ben ik net als u een particulier die op die beurs dezelfde rechten en plichten heeft als u. Samen hebben we ook nog eens te maken met Marketmakers en met professionele partijen die soms meer informatie en meer rechten, macht en ruimte hebben dan dat wij hebben.
In feite strijden we dus als particulieren tegen een sterkere tegenstander. Die tegenstander heeft meer geld, meer informatie en soms ook nog eens meer mogelijkheden in de markt.

Toch haal ik al jaar in jaar uit geld uit die markt. Ik weet dus nog altijd te winnen van die sterkere tegenstander.
Dat lukt alleen maar als ik steeds maar weer scherper ben dan mijn tegenstander.

Ik krijg vaak een vragende blik als ik het heb over de strijd op de beursvloer, euro legers en gewonnen slagen en oorlogen. Ach Tom, het is toch gewoon beleggen. Je gooit er wat geld in en soms heb je mazzel en soms niet...
Dat zijn de mensen die ik graag op de beurs zie. Die leveren immers het geld dat ik binnen kan gaan slepen. Het enige wat ik moet doen is uit de buurt zijn als ze mazzel hebben en ik moet vol de tegenstander zijn als ze hun mazzel missen.

Dat klinkt vrijwel onmogelijk, hoe kan ik nu uit de buurt zijn als u mazzel heeft en hoe kan ik uw tegenpartij zijn als u er enorm naast zit?

De oplossing leest u volgende week....

Tom Lassing
Beursbox.nl



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?