dinsdag, november 18, 2008

 

Welke broker zal ik nemen...

Deze vraag kreeg ik gisteren binnen.

Er zijn verschillende zaken waarop u kunt of moet letten.

De belangrijkste is uitgaan van wat u al weet. Als u nieuw binnen beleggen bent, kies dan een broker met een simpel te begrijpen systeem. Alex is wat dat betreft ijzersterk.

Als u heel veel wilt handelen, dan gaat prijs meespelen. Heel veel handelen houdt bij mij ook overigens in dat u denkt er verstand van te hebben. Iemand die geen verstand van beleggen heeft EN veel gaat handelen is slechts heel kort belegger.

Stel even, u gaat veel handelen en u bent goed in Engels, neem dan de goedkoopste. InterActive Brokers is is dan de beste optie. Lynx en Todays Brokers gebruiken dit systeem ook, maar u betaalt een opslag voor de Nederlandse ondersteuning.

Wilt u extreme aandelen op exotische beurzen, dan is InterActive weer een prima broker. U kan via dat platform bijna overal beleggen.

Wilt u alleen maar beleggen in beleggingsfondsen die in Nederland te verkrijgen zijn? Neem in dat geval een beleggingsrekening bij een grote bank. Meestal krijgt u dan bij de huisfondsen de laagste kosten. Overigens is dat niet helemaal waar. Immers in de performance van die fondsen verbergen ze veel kosten. Als u echter toch al beleggingsfondsen kocht, maakt het niet uit via welke broker u dan werkt, die verborgen kosten zult u toch betalen.

Ik beleg zelf zakelijk met Alex, omdat ik zakelijk slechts zelden een transactie doe. Via Alex is door mijn accountant goed na te gaan welke transacties gedaan zijn.

Privé beleg ik vrijwel exclusief met InterActive Brokers. Hun systeem enorm uitgebreid, maar is mede daarom niet echt klantvriendelijk. De kosten zijn echter extreem laag. Zo betaal ik bij een transactie in Amerika slechts 1 dollar per transactie.

Labels: , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?