woensdag, november 26, 2008

 

Tomtom beurswaarde triest laag

Tomtom nam Tele Atlas over voor in totaal 2,1 miljard euro. Tomtom samen met Tele Atlas is momenteel op de beurs ongeveer 500 miljoen waard... Nog geen kwart waarvoor Tele Atlas nog geen jaar geleden is overgenomen.
Het mag duidelijk zijn dat de overname strijd een hele dure zaak voor Tomtom is geworden. Dit bedrijf kan verdere overnames en een snelle verdere groei met vreemd vermogen waarschijnlijk voorlopig wel vergeten. De concurrentie heeft het goed gespeeld en Tomtom op flinke kosten gejaagd. Ondertussen zal Tele Atlas nog wel voor 2,1 miljard in de boeken staan. Het mag duidelijk zijn dat dit in de huidige marktomstandigheden bijna 2 miljard te veel is.
De beurskoers kreeg en krijgt vooruitlopend op dat feit enorme klappen. Dit alles krijgt ook geen koerssteun vanuit het feit dat er nu ook minder nieuwe auto's verkocht worden. Ik ben duidelijk anti-cyclisch bezig, want gisteren bestelde ik een nieuwe auto, maar heel bewust geen navigatie apparatuur er in. Immers heb ik al een Tomtom en die neem ik dan wel mee richting de nieuwe auto in plaats van een drie keer zo dure ingebouwde Tomtom te accepteren.
Tomtom noteerde eind 2007 nog boven de 66 euro per aandeel. Op dit moment staat het aandeel nog niet eens op 4 euro per aandeel.
Ondertussen is Tomtom wel winstgevend gebleven. Het is dus een 95% terugval van de koers voor een bedrijf dat winst blijft maken.
De koers van 66 euro was overdreven, maar de kans dat we later deze koers van onder de 4 euro ook overdreven gaan noemen acht ik vrij groot.

Labels: , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?