woensdag, juni 25, 2008

 

Getronics verkoopt USA activiteiten

Als ik het persbericht van eergisteren goed begrepen heb, heeft Getronics, nu onderdeel van KPN, al haar Amerikaanse activiteiten aan CompuCom verkocht. Dat zou dan inhouden dat heel het vroegere Wang (voor zover dat nog herkenbaar binnen de Getronics organisatie was) nu volledig afgestoten is.

Wat KPN er voor terugkrijgt, is een minderheidsbelang in Compucom. Helaas is niet bekend gemaakt hoe groot het minderheidsbelang is, maar het zou naar verluidt wel aanzienlijk minder dan 49,9% zijn.

Wang had in 1999, toen het werd overgenomen door Getronics, een omzet van 3,5 miljard dollar.

CompuCom heeft, inclusief de van Getronics overgenomen onderdelen, een omzet van 2,1 miljard dollar.

De overname van Wang op het hoogtepunt van de internet hype was indertijd al een punt van grote discussie, maar blijkt nu dus definitief een enorme miskoop te zijn geweest.
Ik kon gisteren overigens bij KPN en Getronics in eerste instantie geen definitieve bevestiging krijgen of het om de verkoop van echt alle Amerikaanse activiteiten gaat. Het originele persbericht was er niet 100% duidelijk in. Later op de dag had ik wel een gesprek met iemand van Getronics. Helaas houdt KPN de precieze cijfers over haar belang in Compucom nog achter. KPN zal op 23 juli een halfjaarverslag doen uitgaan. Misschien dat dan iets meer duidelijk wordt. De kans bestaat dat alle details 'onder de pet' mogen blijven. Dat op zich zou schandalig zijn, want als aandeelhouder van KPN zou je toch het recht moeten hebben om te weten wat KPN precies bezit. Ik ben zelf aandeelhouder KPN en ik zal mijn recht op informatie zeker doen gelden.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl

Labels: , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?