donderdag, december 14, 2006

 

Kopen is makkelijk, winstnemen niet

Het is iets wat veel beleggers aan den lijve ondervinden. Wat zijn dan makkelijk te hanteren verkoopmomenten?
Ik heb er enkele voor u, misschien kan u er iets mee.
Eerder deze week nam ik een pure tradingpositie met een Turbo long in. Ik schreef toen bij de inname van de positie al, bij +30% neem ik afscheid.
Het enige wat ik dan hoef te doen is de order even alvast inleggen, want zo'n order mag gerust in het banksysteem ingebracht worden.
Ja, gisteren ging de beurs na mijn 30% winstname nog veel verder omhoog, dit had achteraf bezien zelfs een 100% winst kunnen worden. Echter is mijn winst nu zeker en binnen. Die 30% is bij derivaten ook wel eens te halen omdat een andere belegger iets te gretig is. Kortom, in mijn ogen een perfecte manier om jezelf te beschermen tegen te grote gretigheid.
Immers is het vaker zo dat de beurs na een kleine stijging toch weer even keert. Eerdere winst is dan snel weer weg. Niet de bedoeling van tradingposities.
U heeft echter geen derivaten positie, maar u heeft aandelen, wat moet daar dan mee gebeuren, want 30% winst is daar niet even snel gerealiseerd.
Bij aandelen kijk ik in de candels grafiek (www.next150.com) altijd heel goed naar gaps en naar toppen en dalen. U kan dat terugzien bij de analyses op www.beursbox.nl. Bij een dal ga ik net onder dat dal mijn virtuele stoploss neerleggen. Ik heb daarbij de stelregel dat een koers er minstens één dag onder gesloten moet zijn. Te vaak zien we een spel waarbij de profs, die deze regel ook kennen, de koers er een dag onder duwen en de dag erna het aandeel weer pushen. Immers moeten beleggers dan eerst sluiten, maar stappen ze weer in als het aandeel weer stijgt. Dat is dubbele omzet en daar leeft financieel Amsterdam nu eenmaal van.
Blijft een aandeel onder zo'n gap of steunpunt, of boven een gap of weerstandpunt, dan is het tijd om de positie te sluiten.
Ook bij aandelen is echter de 30% regel helemaal zo slecht nog niet.

Tom Lassing

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?