dinsdag, december 19, 2006

 

Analisten rapporten

Ik ben nog altijd geen fan van analisten. Eind jaren negentig beschuldigde ik heel de sector van bedrog waarna ik heel wat over me heen kreeg. Immers waren ze volgens zichzelf, maar ook volgens hun klanten integere mensen die hun werk naar eer en geweten deden.
Wie was ik dus dat ik die integere mensen voor fantasten en leugenaars uitmaakte daar waar het hun analyses betrof.
Honderden miljoenen dollars aan boetes later weten we er gelijk had, het waren boefjes die alles schreven om hun chef en werkgever maar tevreden te houden en hun baan zeker te stellen.
In feite moest je naar de werkgever kijken om te weten wat ze zouden schrijven.
Is na al die jaren serieus iets veranderd of schrijven ze nog altijd met verborgen agenda?

Deze twee analyses kwamen een dag na elkaar binnen. Ze zijn beide over hetzelfde bedrijf.

15-Dec-06 Deutsche Securities Downgrade van Hold naar Sell
14-Dec-06 RBC Capital Mkts Upgrade van Sector Perform naar Outperform

Hoe is het mogelijk dat twee analisten die het eerst met elkaar eens waren, een dag na elkaar, zo extreem anders over hetzelfde bedrijf schrijven?

Nu moet u weten, dit bedrijf waar het nu over gaat is fundamenteel spotgoedkoop. De PEG ratio is 0,4 en dat is zeer koopwaardig.
Is Deutsche Securities hier dus simpelweg aan het schrijven om de klant tevreden te stellen? Immers, een aandeel dat ondergewaardeerd is, is niet populair. Het staat naturlijk mooi als je niet populaire aandelen ook in de verkoop hebt, terwijl de populaire (dure) aandelen aan het promoten bent.
Ik hou het hier zelf op een prachtig aankoop moment en kan me dus in RBC Capital veel meer vinden. Naar mijn idee is Deutsche de belegegrs een beetje aan het flessen. Helaas brengt hun verkoopadvies wel weer extra verkopen op gang. Hun klanten gaan nu dit spotgoedkope aandeel verkopen. Ik ben zeer benieuwd op welk koersniveau Deutsche dit aandeel weer gaat aanbevelen. We zullen op dat moment zien of ik gelijk had.

Tom Lassing




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?