donderdag, november 30, 2006

 

Als je zo goed bent, waarom werk je dan nog?

Ik krijg die vraag bijna iedere maand wel een keer van een zelfbenoemde 'sceptische' en naar deze zelf dan zegt, potentiƫle klant.
Het moet dan vaak de ultieme 'lastige' vraag zijn die alle beleggingsdeskundigen door de mand moet doen vallen.
Laat ik die vraag nu eens van een andere kant belichten. Stel even dat ik zo rijk was dat ik niets meer zou hoeven te doen.

Zo rijk als Moberg, Scheepsbouwer, Nina Brink, John de Mol, Warren Buffett, of Bill Gates om even een paar gradaties van rijkdom te noemen. Hoe lang denkt u dan dat 'niets doen' leuk blijft? Waarom zouden die mensen allemaal nog werken?

Maar terug naar dat werken van mij persoonlijk... Ik 'werk' namelijk al jaren niet meer.

Het enige dat ik doe is mijn hobby uitoefenen. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik dat al jaren mag doen en niet meer hoef te werken.

Die hobby is onder andere het leveren van bepaalde services en diensten. Ik doe dat echter als zelfstandige en niet als werknemer. Werken in de zin van werken voor een ander doe ik dus niet. Ik zet dat soort zaken vrijwillig op, niemand dwingt me er toe. Ik doe het omdat ik het gewoon heel erg leuk vind.

Daarnaast 'werk' ik nu al zeker 20% van mijn werkbare tijd als vrijwilliger in mijn woonplaats. Hoeveel andere werkenden doen dat tegenwoordig? Wie offert minstens een werkdag per week op aan onbetaald vrijwilligerswerk? Mijn collega vrijwilligers zijn bijna allemaal (pre)gepensioneerden. Die hebben tijd zat en willen graag wat zinvols te doen hebben. Blijkbaar heb ik wel heel veel tijd om als 'oudere jongere' dat te kunnen doen. Daarbij lever ik het leeuwendeel van mijn inspanningen nog altijd helemaal gratis, zo ook deze nieuwsbrief.

Als dus iemand de paar adviezen die ik betaald geef niet wil betalen omdat ik dan blijkbaar niet goed genoeg ben want anders zou ik niet werken, vraag ik wat werken dan precies is.
IK ken al jaren geen woon/werk verkeer. IK heb al jaren geen werkgever meer. Blijkbaar ben ik toch zo goed, daarom werk ik niet meer.

Waarom lever ik dan toch betaalde services? Gewoon omdat het leuk is en de abonnees goed kunnen verdienen met de tips. Het lijkt me niet meer dan redelijk dan daarvoor een vergoeding te vragen. Hoe rijk of arm ik persoonlijk ben zou voor de abonnee niet van belang moeten zijn. Als dat wel zo is, bij wie ligt dan het probleem?


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?