vrijdag, april 21, 2006

 

In Japan geen twijfel

Als ik naar de AEX kijk en ik kijk vervolgens hoe het er in Nederland en Europa economisch bij staat, dan bekruipt een gevoel van twijwel mij. Twijfel over het feit of deze AEX index stand vol te houden is. Immers, onze economie zit op slot. In Frankrijk is nu wel duidelijk geworden dat verworven rechten niet losgelaten worden, ondanks dat die rechten de kansen op termijn beperken. Liever houdt men vast aan het oude, ondanks dat het pertinent niet werkt.
Dat is ook de gang van zaken in Nederland. Kan in zo'n economie, die amper groeit, de beurs jaren achtereen prachtige resultaten boeken zonder dat er een flinke correctie op volgt?
In Japan heb ik die twijfel niet. Die economie heeft net 16 jaar baisse achter zich gelaten en in die zestien jaar hebben Japanners heel wat stokpaardjes los moeten laten. Dat ging daar ook niet van harte en daarom duurde het zestien jaar. Voor sommige veranderingen was het nodig dat een hele generatie uit de economie verdween. De mensen die het tien tot twintig jaar geleden voor het zeggen hadden in het hogere- en middenkader zijn nu met pensioen en verdwenen. Een nieuwe generatie heeft het roer overgenomen. Een generatie die zich realiseert dat nog eens zestien jaar baisse het land helemaal zal uithollen. Een generatie die zich realiseert dat een baan voor het leven niet meer bestaat.
Hoeveel tijd zal een land als Frankrijk nodig hebben? Zelfs haar jeugd geeft al blijk niet van plan te zijn om ook maar welke verandering dan ook te accepteren. Zelfs niet nu al 30% werkloos is en uitzichtloosheid en toenemende criminaliteit de levens van hen en hun slachtoffers verder verpesten. zelfs de jeugd is al helemaal gericht op alle risico's mijden.
Dat is dan ook de reden dat ik in Japan zonder twijfel aan het beleggen ben, terwijl ik in Europa op mijn tenen rondloop, uit angst dat de beursgrond onder mijn voeten zal wegzakken.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?