vrijdag, januari 13, 2006
Onderzoek financiële service verleners
Eén van de collega sites gaat een groot onderzoek opzetten naar de kwaliteit van financiële serviceverleners, zoals online tipgevers. Dat klinkt prachtig en zouden we dat niet allemaal graag vooral willen weten? Ik ondersteun in principe dit soort initiatieven van harte, maar... toen ik verder ging kijken bleek de ondernemer in kwestie zelf economsiche belangen te hebben in nogal wat serviceverleners die via zijn site werken. De onafhankelijkheid van zo'n onderzoek via die site mag dus betwijfeld worden, zonder daarbij de eerlijkheid en oprechtheid van de ondernemer zelf ter discussie te willen stellen.
Wat de collega wil laten doen is de klanten de beoordeling laten geven. Echter, zijn lezers zijn vooral klanten van de services waar hij belangen in heeft. Het is dus scheef en het blijft scheef. Een openbaar gemaakt onderzoek met een uit te reiken keurmerk lijkt te duidden op een onafhankelijk onderzoek. Dat is het echter niet en dan zou je het ook zeker niet zo moeten presenteren.
Hoe doen wij het?
Beursbox doet zelf vooraf een onafhankelijk marktonderzoek naar een serviceverlener die interesse heeft om genoemd te worden. We geven vervolgens alleen de serviceverleners die aan onze eisen voldoen en met wie we zaken willen doen, ruimte. Initiatieven waar we niet achter kunnen staan krijgen geen ruimte. Vreselijk bevooroordeeld, maar het kwaliteitskeurmerk is het feit dat ze in Beursbox genoemd worden. Daar waar er vragen over de service zijn of het nog niet allemaal 100% geregeld is, leest u dan over. Immers, een nieuw gelanceerde service heeft bijvoorbeeld nog geen trackrecord. Dat staat er dan ook duidelijk bij. Dan nog kan het wel eens mis gaan bij een service en kan het resultaat tegenvallen. In dat geval zullen er geen nieuwe advertenties of aanbevelingen geplaatst worden tot het lek bij de service boven water is. Geen poppenkast en geen zogenaamde keurmerken. Het beste keurmerk dat Beursbox een service kan geven is dat ze een positieve vermelding bij ons hebben verkregen en blijven houden. Ik hoef daar vooralsnog geen stickertjes aan ondernemers voor uit te delen.
Een echt onafhankelijk onderzoek naar serviceverleners lijkt me aardig, maar vreselijk moeilijk. Is de beste service de service met de meeste winst? De meeste klanten? De hoogste outperformance ten opzichte van de vooraf uitgesproken verwachting? De service met minste risico en hoogste rendement, maar hoe waardeer en beoordeel je 'risico' dan weer? De meest heldere en informatieve site? Een combinatie daarvan, maar hoe zwaar weegt alles dan mee? Daar kan je niet zomaar een onderzoekje op gaan zetten, dat vergt een heel wetenschappelijk onderzoek naar risicoprofielen, klantvriendelijkheid, risico's, trackrecord etc. Zodra dat onderzoek voorbij is, zijn de meeste services al weer zo veranderd dat het nog altijd een onduidelijke zaak blijft.
Tom Lassing
www.beursbox.nl
www.beursblogger.nl