woensdag, januari 11, 2006

 

Beleggen in China of in Japan

De economische groei van Japan is in november keurig volgens verwachtingen geweest. Na 16 jaar beermarkt wordt het steeds meer beleggers duidelijk dat er echt wat veranderd is in Japan. Zo af en toe doet de index daar een flinke stap terug, waarmee dan even wat lucht uit de markt gehaald wordt. Een heel gezonde zaak en alleen maar reden om nog positiever over de kansen van die markt te worden. Vanochtend sloot de Nikkei 239 punten hoger.
Mij wordt vrij regelmatig gevraagd waarom ik China niet als interessant beleggingsland zie. Immers vindt daar de enorme groei plaats, dan moet je daar toch ook als belegger zitten?
Wat ik u ter overweging wil geven is dat in China iedereen met een plan nu een lening kan krijgen. Of het nu een haalbaar plan is of niet, banken lenen graag uit, want ontegenzeggelijk is de groei enorm. De groeipijnen zullen het ook zijn, want al die hoogbouw moet op een gegeven moment ook wel gehuurd of gekocht gaan worden. De 'grote schoonmaak' moet daar nog gaan komen. We zien dat al op de beurs. Beleggers hebben het afgelopen jaar weinig plezier van die beurs gehad. Terecht ben ik dan ook een jaar geleden vertrokken. Natuurlijk kom ik daar een keer terug. Waarschijnlijk als de grote schoonmaak net begonnen is en beleggers vanwege dat feit die markt ontvluchten. Dat is dan een mooi moment om weer terug te komen. Dat is tegendraads als dat het algemene beeld voor beleggers vaak is. Die kopen op de mooie berichten over de economische groei. Ik koop op berichten over de economische problemen. Zodra kranten daar vol over staan is het tijd om terug naar China te gaan. Ik hoop dat ik u daarmee ook een beetje inzicht geef in hoe u als belegger zou moeten denken. Het gaat niet om hoe fantastisch het land of de economie het doet, het gaat erom wanneer u er als belegger van kunt profiteren.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?