zondag, maart 20, 2005

 

HOE VERKOOP IK BOVEN DE MARKTPRIJS


Hierbij even een eerste bijdrage van mijn hand om te delen met de andere BeursBox lezers.
Ik heb me al vaker afgevraagd hoe het kan dat een index in de buurt van een 'wenselijke' waarde terecht komt op de expiratiedag. In de ideale markt kan immers geen individuele partij de prijs bepalen. Vrijdagochtend aanschouwde ik echter met eigen ogen hoe een een handige handelaar de prijs op de borden kan vervormen (in dit geval van Versatel).
Waarschijnlijk kent u dit 'foefje' al, maar ik zat er met open mond naar te kijken.

HANDLEIDING: HOE VERKOOP IK EEN GROTE PARTIJ AANDELEN BOVEN DE MARKTPRIJS

Ik wilde vrijdagochtend een order plaatsen voor Versatel. Op de site van Alex keek ik in de diepte van het boek. Het aantal aangeboden stukken (plm. 1 miljoen tussen 1,74 en 1,79) was drie keer zo groot als de vraag (tussen 1,68 en 1,73), reden dus om even te wachten. Je zou immers verwachten dat de koers gaat zakken.

De biedprijs was 1,73 tegen vraagprijs 1,74. Een paar kleine ordertjes op 1,74 werden uitgevoerd. Er kwam een order door op 1,73 (een bestens verkoper, neem ik aan). Nog geen seconde later werd er een order van 100 stukken op 1,74 uitgevoerd. Honderd stuks?

Er werd weer een tijdje gehandeld op 1,74, tot er opnieuw een order op 1,73 doorkwam. Onmiddellijk erna, opnieuw 100 stukken uitgevoerd op 1,74. Dit patroon herhaalde zich een aantal keren: steeds een piepklein ordertje op de laatprijs zodra er een order gedaan werd op de biedprijs.
Na enige tijd sprong de bied-laat dan ook naar 1,74-1,75.

Vervolgens kijk je naar de top vijf stijgers en dalers, en -voila- daar staat met stip op 5, Versatel op 1,75 (+2,3%). Instroom van kopers
gegarandeerd. Niet veel later (en na nog een aantal keer hetzelfde foefje op 1,75!) werden de grote uitstaande orders (600.000 stuks) op
1,75 gedaan ...

Het hoort wellicht allemaal bij het spel, maar ik voelde me toch genomen. Zelfs met mijn ordertje dat uiteindelijk op 1,73 erdoor ging.

Vriendelijke groet,
Marco van Zwetselaar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?