maandag, maart 07, 2005

 

Inzetten op 'de' daling


Hoe u zou kunnen inzetten op een trendmatige verzwakking van de beurs. Gaat u daarop nu al inzetten, of bouwt u zekerheden in?

Ik schreef al vaker, het is weer 1999. Natuurlijk houdt het feest een keer op, maar de overdrijving kan nog wel tot in 2006 voortduren. Nog altijd zijn er analisten die zonder tranen in hun ogen durven te beweren dat de beurzen goedkoop zijn. Voor de korte termijn echter overheerst de opvatting dat de onvermijdelijke correctie ieder moment kan komen. Dat is bijna een garantie dat de grote klap nog niet komt.
Ja, de beurzen zijn ondergewaardeerd als de economie gaat aantrekken. Dat is wat de optimisten ons graag voorspiegelen. De kans daarop is in mijn ogen klein, want we zijn naar mijn idee al te laat in de economische cycle.
Er is dus in mijn ogen geen sprake van een onderwaardering, maar eerder van een overwaardering. Echter 'zien' we dat nog niet omdat de economie in deze fase van de cycle nog wel groeit. We laten ons verblinden door die groei, die reëel is, maar veel te laag voor de fase waarin we ons bevinden. Volgens de economische gegevens bevinden we ons sinds 2001 weer in herstel. We zijn dus al 4 jaar bezig met herstel.... een golf duurt normaal gesproken 8 jaar. We zijn daarmee al op de helft... Ik zie echter geen krachtig herstel. Nu niet en in de afgelopen vier jaar niet. Ik zie eerder al jaren voortmodderen. Als dit de top van de golf is, dan ben ik daarmee niet tevreden. In mijn ogen zijn daarom de beurswaarderingen veel te hoog.
Vandaag ook het bericht dat in 2004 in alle provincies de werkloosheid is toegenomen. Geen goed teken midden in ons economisch herstel.

Blijft het de vraag wanneer de klap komt. Daarvoor verwijs ik u graag naar de AEX analyse van 7 mrt 2005, die u op www.beursbox.nl kunt nalezen. Deze stond ook in die beursbox Nieuwsbrief van die dag.


Tom Lassing
Beursbox.nl



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?