woensdag, januari 03, 2007

 

Particuliere belegger krijgt er weer zin in

In 2003 had de particuliere belegger het helemaal gehad met beleggen. De beurs was al sinds april 2000 in mineur en zo rond de 218 punten leek de nul voor de AEX ook nog wel mogelijk te zijn. Massaal namen de particulieren hun verlies.
We zijn nog geen vier jaar verder en staan weer boven de 500. Wat hoorde ik gisteren op het journaal?
"De particuliere belegger heeft er weer geloof in. Het vertrouwen is na vier jaar stijging volledig terug, er is geld zat en men heeft weer zin om aandelen te kopen".
Het journaal heeft zelfs weer een 'financieel redacteur' van stal gehaald! Die komt nu weer keurig vertellen hoe het met de beurs zit. Beleggen is weer helemaal in, iedereen is weer expert!
Wat zegt mij dat?
- Het zegt me dat het weer de overdrijvingsfase is waar we in zijn gekomen. Als uit alle mogelijke hoeken 'experts' te voorschijn komen die beginnen te vertellen dat het nu de beste tijd is om te kopen, dan is het bijna tijd om volledig te verkopen.
Het nadeel van de overdrijvingsfase is dat deze wel eens overdreven lang kan duren. Zo ging de beurs in 1999/2000 veel hoger dan menigeen gedacht had. Ook dat kan hier nu gebeuren. Ik zeg u rond de 500 de beurs even grotendeels te verlaten, maar wie weet halen we uiteindelijk de 700 nog wel. 2000 liet zien dat niet de winst in de stijging van belang zijn, het zijn de verliezen in de daling die beleggers de das om doen.
Ik hoop dat die les goed is blijven hangen.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?