dinsdag, oktober 17, 2006

 

Stoploss

Ik geef in mijn analyses altijd stoploss niveau aan, maar wat moet je daar als belegger nu mee?
Ten eerste is mijn advies om deze stoploss NOOIT in het banksysteem in te brengen.

Zeker in rustige tijden gaan professionele traders kijken waar of de stoploss niveaus liggen en brengen de koers heel kort net onder logische niveaus. Dat spel houdt in dat er weer handel is, maar ook dat vooral particulieren een oortje aangenaaid wordt.

Mijn advies is dan ook om de stoploss ergens op papier te zetten en pas NA een slot onder dat niveau eventueel uit te voeren. Ik beleg dan zelf tegenwoordig ook vrijwel altijd op end of day basis. Dat is veel rustiger dan daghandel. Als u overdag werk heeft moet u zich niet met de beurs bezig moeten houden. Als u een stoploss in het systeem bij de bank/broker wilt zetten, doet u dat dan niet precies op de logische plek.

Als een steun op 20 euro ligt, leg uw stoploss dan niet op 20, maar leg deze er net onder. Nogmaals, beter is het om de stoploss gewoon niet in het systeem te leggen. In de meeste gevallen is een doorbraak een spel van de profs. Ze ontkennen het in alle toonaarden, maar dat moeten ze wel omdat ze, als ze het toegeven, ze klanten kunnen kwijtraken en particulieren mogelijk de beurs gaan verlaten omdat dan duidelijk is dat ze bewust door de profs bedonderd worden.

Ik was een groot voorstander van stoploss mogelijkheden in Nederland, maar moet toegeven dat het achteraf alleen maar meer bedrog door de profs mogelijk heeft gemaakt. De beste bewaking tegen deze oplichting is om het stoploss systeem bijna niet te gebruiken. Heeft u het eens nodig, dan is het er, maar leg nooit standaard een stoploss niveau in.
In StockTrends (www.next150.com) kunt u ook stoploss niveaus ter bewaking ingeven. Ik raad u dit zeer goedkope analyse programma van harte aan. De eerste 30 dagen kunt u het programma gratis gebruiken. U kan dan goed zien of u er iets aan heeft.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?