dinsdag, juli 04, 2006

 

Systeem beleggen

Ik sprak gisteren een belegger met wie ik al jaren een discussie heb over belegen via een systeem. We zijn/waren het is grote lijnen eens over het feit dat iedere belegger een eigen systeem zou moeten hebben. We waren/zijn het niet eens over hoe strak dat systeem moet zijn. Ik heb zelf mijn trendmethodische aanpak (zie www.beursbox.nl) ontwikkeld, hij zag meer in programmeerregels binnen een computerprogramma.
Mijn mening is dat de beurs verschillende karakters heeft en dat je systeem daar rekening mee zou moeten houden.
Mijn gesprekspartner vond dat redelijke onzin, want de beurs is simpelweg een plek waar koersen tot stand komen en een eigen karakter zou niet mogelijk zijn, want de beurs zelf is geen levend wezen.
Hij was, als systeemontwikkelaar, volgens eigen zeggen in staat een systeem te bouwen dat de beurs altijd kon verslaan.
Ik moet toegeven, hij deed dat enkele jaren. Hij was zo vol vertrouwen dat hij zelfs exclusief in futures met zijn systeem ging werken. Bescherming was niet meer nodig, hij had immers een feilloos systeem.
Mijn waarschuwing aan hem dat ik niet één (!) futurebelegger ken die na 10 jaar nog altijd winstgevend aan het beleggen is, zou hij wel even als toeval gaan bestempelen.
U raadt het al, hij is gestopt. Zijn systeem werkte 'ineens' niet meer, de beurs veranderde blijkbaar toch op wonderbaarlijke wijze en hij ging volledig onderuit met zijn futurebeleggingen. Ik denk niet dat deze belegger nog ooit zijn neus in de beleggingswereld laat zien. Bijzonder sneu, want het idee was op zich niet slecht. Hij werd alleen overmoedig en wilde geen fout erkennen. Dat kan dan heel duur uitpakken, zeker als je dat in futures met de beurs wilt uitvechten.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?