donderdag, februari 02, 2006

 

Speculatief beleggen is weer in

Aan de manier waarop de koersen verlopen denk ik te kunnen uitmaken dat de speculanten de markt weer betreden hebben. Speculanten, zoals particulieren die denken snel geld te kunnen verdienen.
Ik denk het te kunnen zien aan wat er bijvoorbeeld met Google gebeurd. Niemand wil de boot missen, maar bij het minste of geringste springen beleggers massaal van boord.
Google wist gisteren uiteindelijk nog boven de $400 te sluiten, maar het was al wel een verlies van ruim 7%. Ik zie Google de aankomende dagen en weken ook wel weer boven de $450 komen, dus ruimte zat voor beleggers die gokjes willen wagen.
Ik zie het ook in een aandeel als Berkshire Hathaway, het fonds waarvan Warren Buffett CEO is. In slechte beurstijden zien we beleggers naar de kwaliteit verhuizen. In goede beurstijden EN als beleggers vooral willen inzetten op snelle winsten, zien we dit aandeel achterblijven. Op dit moment is het B aandeel terug naar 2915 dollar. Gisteren verloor het 17 dollar terwijl de Amerikaanse indices terrein wonnen. Beleggers nemen de winst in kwaliteit en gooien het terug in gokjes.
Romarco Minerals, het Canadese goudzoekersaandeel waar ik mijn zoontje naar vernoemd heb, won gisteren flink. In slechts enkele dagen ging het aandeel van C$0,17 naar C$0,265 met intraday zelfs een koers van C$0,32. Romarco is een junior in de goudzoekerssector. De goudmijnen zijn nu al aan de prijs, beleggers gaan nu weer gokken op mooie boorresultaten van juniors. Wie nu een nieuwe goudader weet te vinden zal met een goudprijs van $571 een goede markt voor die ader vinden. Zo'n junior kan dan in enkele weken van centen terugkomen naar dollars. Romarco zie ik niet voor deze zomer met echte resultaten komen, maar de beweging zit er al wel leuk in. Beleggers moeten immers vooruitlopen. Het vervelende bij juniors is dat je vooraf nooit weet of je in het juiste aandeel vooruitloopt. Ik heb zelf nog altijd tienduizenden aandelen in dit fonds, dus het mag duidelijk zijn welke hoop ik heb.
Zenuwachtigheid zag ik gisteren ook in de uranium sector. Cameco Corp. maakte bekend Zircatec over de te nemen hetgeen door beleggers werd beloond met een verlies van 7,6%. Met deze aankoop zit Cameco nu in de volledige Canadese markt, vanaf het ontginnen, tot het leveren van de energie. Voor u nu naar uw broker rent, Cameco had bij het bekendmaken van de overname een K/W van 89. Weet dus dat dit aandeel op deze koers zeer speculatief is. Na de daling van gisteren is de KW nog altijd 83. In navolging van Cameco gingen ook veelandere aandelen in deze sector omlaag. Onterecht naar mijn idee, want ik verwacht de aankomende tijd nog flinke winsten in deze sector. Goedkoop is ze echter niet.
Het mooie aan een beurs waarin speculanten actief zijn is het feit dat er beweging is. We hebben nu enkele jaren van weinig bewegelijkheid achter de rug en eindelijk is er weer vuur op de beurs. Veel nieuwe beleggers zullen zich er op moeten instellen, want het is nu wel weer echt werken. De winst van vandaag kan het verlies van morgen zijn. Het aantal daytraders zal daarom de aankomende tijd weer enorm gaan toenemen. Ik zou bijna zeggen... heerlijk... Immers is het schaken van de laatste vier jaar vreselijk saai en slecht voor de handel.

Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?