woensdag, december 14, 2005

 

Een klein beurs aandeel

Gisteren schreef ik al, het wordt tijd voor de kleine aandelen. Die periode duurt niet lang, dus laten we er vooral ook niet te lang mee wachten. Wel wil ik hier even duidelijk maken met welk uitgangspunt ik u hier aan aandelen voorstel.
Ik laat u hier enkele aandelen en bedrijven zien omdat ik weet dat u ze niet kent. Ik geef er mijn mening over en dat is het.
U moet zelf kijken of een aandeel of bedrijf in deze hoek wel past in uw beleggingsstrategie. Het feit dat ik bijvoorbeeld vandaag dit aandeel noem is NIET aan u een aanbeveling om blind in te stappen. Beleggen in een aandeel als hieronder is zeer speculatief en normaal gesproken af te raden voor de particuliere belegger.

Het kleine bedrijf aan wie ik u wil voorstellen is SulphCo. De tickercode is bijzonder ongelukkig gekozen want dit aandeel is verre van 'SUF'.
Het aandeel staat op de AMEX. Toen ik gisteren om 18:00 uur keek stond het aandeel weer 14% hoger. Het is een klein zwaar verliesgevend bedrijf met in feite maar één eigendom.
Een betere manier om het aandeel voor een belegging te diskwalificeren ken ik niet. U bent hiermee gewaarschuwd.
Waarom zou een belegging toch te overwegen kunnen zijn voor beleggers met een extreem speculatieve inslag?
Dat is het feit dat dit bedrijf een gigamarkt zal kennen als oliemaatschappijen met haar product gaan werken. Haar gepatenteerde methode weet een hoog percentage van zwavel uit aardolie te halen, waarmee de verbranding van de olie zuiniger en schoner kan plaatsvinden. De waarde van deze nu nog vrijwel lege dop is door beleggers al op 500 miljoen dollar gezet. Met maar 13 werknemers mag duidelijk zijn dat op zich de kostenbasis van het bedrijf laag ligt. Een concurrent die wel winst maakt en ook al omzet maakt is geschat op 400 miljoen, maar heeft daarbij ook 1700 personen in dienst. Die moeten allemaal een loon krijgen, dus moet er veel omzet en winst gedraaid worden voor er netto ook wat over gaat blijven. SUF heeft dat nog niet zo slecht geregeld, maar duidelijk is dat we hier wel over veel lucht spreken. Als dit product een willige markt kent, dan is de huidige 500 miljoen slechts een fractie van wat er nog mogelijk is. Miljarden kan dit dan opleveren. Echter, als het patent aangevochten wordt, of anderen kunnen snel vergelijkbare producten leveren zonder het patent te schenden, dan is het 500 miljoen dollar gebakken lucht.
Het aandeel sloot gisteren uiteindelijk bijna 19% hoger op het hoogstepunt van de dag op 9,30 dollar.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?