zondag, mei 22, 2005

 

De perfecte optietrade

Ik kreeg van een bevriende belegger een leuke mail over een trade die hij vorige week deed.
Hij had, net als veel anderen, een setje call mei 360 opties geschreven in de hoop hier de premie over op te kunnen strijken. Toen ze nog slechts 0,35 deden was hij tevreden en nam winst door ze terug te kopen. Dat was al een slimme zet. Dat was echter niet zijn enige goede besluit. Hij kocht namelijk puur van de winst op deze
transactie een alles of niets positie in dezelfde call, door voor 0,40 cent per optie deze nu te kopen.
Zoals u weet ging de AEX in de dagen voor de expiratie enorm omhoog en de belegger behaalde op zijn opties bijna een vertienvoudiging op de koers binnen. Hij verkocht ze namelijk voor 3,75 per stuk.
- Een fantastisch setje trades derhalve, waarvoor hulde.
Wel een kleine kanttekening van mijn zijde die ik voor andere beleggers wil plaatsen. Die kanttekening is namelijk dat de stijging van de AEX, net voor de expiratie vrij uitzonderderlijk was. Gezien de Open Interest was een expiratie van onder de 360 logischer geweest. Deze belegger heeft met de en eerder gemaakte winst gegokt en gewonnen.
Perfect is het te gokken met eerdere winst. Daar wordt je als belegger niet veel armer van. Hij heeft eerst met een vrij zekere positie zich de luxe veroverd te kunnen gaan gokken met wat er gewonnen was. Een perfect opzet.
De zet om de mei 360 alsnog te kopen was achteraf briljant. Het was echter een gok, geen zekere belegging, die in dit geval goed uitpakte. Ik wil u, de lezer, er daarom op wijzen dat zo'n gelukkige trade helaas vaak een uitzondering is. De manier waarop het opgezet en uitgevoerd was vond ik zo mooi dat ik hem u hier graag wilde uiteenzetten. Ik denk dat deze belegger het spel bijzonder goed doorheeft en hoop dat u er iets van leren kon.

Tom Lassing
www.beursbox.nl



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?