donderdag, februari 17, 2005

 

Opties en dividend (3)


Ik had al geschreven, dat kan een nachtmerrie worden als het bij de bank misgaat...
Feit is, RD heeft dividend aangekondigd en het aandeel ging 4 feb 2005 ex-dividend. Het dividend wordt echter pas 15 maart betaalbaar gesteld.
Dit houdt in, dat iedereen die de optie op het juiste moment uitoefende EN de aandelen op de ex-dividenddag pas verkreeg, alleen de dividend vergoeding van de schrijver van de aandelen gehad kan hebben. Immers, RD keert volgens eigen zeggen pas op 15 maart uit.
Ik heb er al bijna spijt van dat ik heel dit verhaal wereldkundig heb gemaakt, want het lijkt er nu soms wel op alsof ik deze gedrochtregeling helemaal zelf verzonnen heb.

Wat is het geval. U gaf de uitoefening de dag voor ex-dividend gaan aan de bank door. Als deze de order naar de beurs brengt (want mogelijk proberen ze ook intern te matchen) dan zal de beurs pas na sluiting deze uitoefening doorvoeren.
Echter uitvoering kan pas bij opening van de beurs.
Voorbeurs is echter het aandeel ex-dividend gegaan. U krijgt dus een ex-dividend aandeel geleverd, terwijl u optierecht had en ooit ook betaalde, inclusief dividend. (DAAR zit de crux, u betaalde officieel namelijk in de premie ook het dividendrecht). U heeft dus recht op dat misgelopen dividendrecht in de optiepremie.
Nu bent u dus de officiële eigenaar van de aandelen op ex-dividenddatum, dus het dividend zal tzt aan u worden overgemaakt.

Als u het nu nog niet begreep, laat het dan liggen, maar zorg dat u geen geschreven in the money opties uit heeft staan met een korte looptijd of zonder veel tijd en verwachtingswaarde als het dividend er aan komt....

Ik kan er verder niets aan doen, ik heb er geen invloed op en.... ik kan bij RD pas na 15 maart aan alle betrokkenen aantonen dat ik gelijk zou hebben... Niet dat me dat veel boeit, maar echt vrolijk wordt ik er niet van als iemand deze actie heeft ingezet zonder zelf zich, buiten mijn informatie, in kennis te stellen van de gang van zaken. Ik schreef al, het kan een drama worden als de bank een fout maakt en er is in Nederland bijna niemand die dit vat, OOK niet bij de banken.
Ik word nu zelfs door banken van beleggers gebeld met vragen. Dat kost me bijzonder veel tijd en levert me niet veel meer dan een flinke frustratie op. Ik ben geen partij in deze en ben ook geen onbezoldigde bankmedewerker instructeur.

Vandaar nu even de waarschuwing, ALS u iets op de beurs gaat doen, stel vragen aan uw bank, vraag na, zoek na en vindt zaken uit VOOR u de markt ingaat. Als het mis is gegaan is er maar Ă©Ă©n verantwoordelijke voor uw handelen en dat bent u zelf. Mensen die voor een dubbeltje korting naar een andere supermarkt gaan kunnen zonder blikken of blozen honderden euro's op de beurs op het spel zetten zonder zich verdiept te hebben in de materie. Als u in mijn Nieuwsbrief iets leest, dan kunt u er vanuit gaan dat ik er goed naar gekeken heb. Echter, ik geef geen garantie dat het de waarheid niets dan de waarheid is. Immers, zaken kunnen veranderen, ik schijn ook menselijk te zijn en er bestaat ook altijd een kans dat ik het verkeerd begrepen heb... ik acht de kans niet groot, maar u moet er rekening mee houden dat het wel zo kan zijn. Doe dus uw eigen onderzoek voor u uw geld inzet!

Tom Lassing
www.beursbox.nl



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?