maandag, februari 28, 2005

 

Wanneer winst nemen


Op de HCC Beleggen dag heb ik even met iemand gesproken die zich afvroeg wanneer je winst moet nemen.
Voor eigenlijk alle beleggers is immers het grootste probleem niet een positie in te nemen. Het grote probleem is, wanneer die positie weer te verlaten. Het lijkt altijd te vroeg of te laat te zijn...
Mijn insteek is een heel simpele.
Voor u de positie inneemt bepaalt u uw stop loss niveau.
U weet dus op welke (lagere) koers u zeker afscheid zult nemen.
Echter, u kan maar zo gelijk hebben met uw positie-inname en de koers stijgt na uw aankoop. Mijn oplossing daarvoor is dat u een trailing stop loss gaat hanteren.
Ik doe dat zelf op basis van de end of day koersen en ik hou dat zelf bij. Zo'n trailing stop loss kan zijn, een koers van bijvoorbeeld x euro of dollar onder de hoogste slotkoers.
Stel even ik koop een aandeel op 40 euro. Mijn stop loss ligt op 38 euro. Als dus het aandeel na mijn aankoop 5% daalt, dan hou ik het voor gezien. Echter, soms komt mijn visie nog uit ook, de koers gaat naar 45 euro. Dat is netto 10% winst en de vraag roept zich op, wanneer neem ik winst.
Nu kan ik een percentage van 5% onder de hoogste koers aanhouden, maar dan moet ik iedere dag gaan rekenen. Veel makkelijker is om bijvoorbeeld te kiezen voor bijvoorbeeld 3 euro of dollar onder de hoogste slotkoers. Zo heeft het aandeel wat ruimte om te bewegen, want een koers gaat nooit alleen omhoog, maar zo weet ik ook vrijwel zeker dat ik hier uiteindelijk altijd met winst uit zal gaan vertrekken. Uitzonderingen overigens daar gelaten, want er kan onverwachts iets gebeuren, maar gelukkig zijn en blijven dat uitonderingen. Er zijn ook uitschieters omhoog, dus niet teveel treuren als het ook een keer omlaag uitschiet.

Tom Lassing www.beursbox.nl



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?