donderdag, juli 27, 2006

 

Verlies kappen

Ik zit met een dilemma. De gevestigde wijsheid zegt dat je posities en de portefeuille moet beschermen middels stoploss orders.
Ik heb echter gisteren weer gezien hoe de grote jongens zich daar niets van aantrekken en enorme winsten maken, ondanks dat ze eerst soms wel tot 50% op hun initiële investering moesten inleveren.
Wat ik erbij moet zeggen is dat die beleggers alleen gaan voor de topmerken. Denk aan General Motors. Ontegenzeggelijk een topmerk, maar een bedrijf in grote problemen. De grote jongens zijn ingestapt toen de kleineren heel disciplinair hun verliezen kapten.
Ik schreef net al, 'hun investering'. De grote jongens zien hun belegging niet als een belegging, maar als investering die ze in dit toevallig met beursgenoteerde aandelen doen.
Nu het aandeel op de weg terug is, zijn er alleen enkele grote beleggers die profiteren. Ze werden enkele maanden geleden nog uitgelachen op CNBC vanwege hun slechte timing, want het aandeel bleef maar dalen, terwijl ze hun positie maar bleven uitbreiden. Ondanks hun toen opgelopen verliezen werd consequent steeds weer bijgekocht en nu het aandeel al flink herstelde, is weer tientallen en mogelijk zelfs honderden miljoenen verdiend.
Ik stap daarom in één opzicht af van ook mijn wijsheid dat de stoploss moet worden toegepast bij een bepaald verlies.
Als het een belegging, die eigenlijk een investering is, in een zwaar geraakt, maar gevestigd absoluut topbedrijf en ik ben juist vanwege het naar mijn idee te verwachten toekomstige herstel ingestapt, dan moet ik bij een verdere daling bijkopen en niet de fout maken op het beroerdste moment uit te stappen. Nu kan de discussie ontstaan wat een topbedrijf is... Eigenlijk weten we wel wat de, wereldwijd gezien, topbedrijven zijn.
Het zijn de bedrijven waar mannen als Warren Buffett en Kerkorian in beleggen.


Tom Lassing

www.beursbox.nl

www.beursblogger.nl




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?