maandag, juli 24, 2006
Google's strategie
De inkomsten van Google komen vrijwel volledig vanuit de advertenties die bedrijven en webmasters in het AdWords van Google zetten. Vooral actieve Online Ondernemers hebben de afgelopen jaren tot vele duizenden euro's per maand aan Google uitgegeven. Vreemd lijkt daarom de strategiewijziging van Google, waarbij ze deze ondernemers, die vooral E-mail adressen verzamelen, nu straft voor dat feit. Die sites moeten nu namelijk ineens veel hoger bieden om nog altijd de AdWords advertenties te mogen zetten. De vraag is nu, is dit omdat Google deze klanten kwijt wil, is dit omdat Google zich realiseert dat deze sites erg goedkoop een blijvende toegang tot consumenten hebben, of is het omdat Google binnenkort met een nieuwe service komt en de pijn in het huidige systeem wil verhogen, zodat deze klanten graag willen overstappen op het nieuwe systeem?
Gezien het feit dat de CFO na de beursgang erg belangrijk is geworden, lijkt de derde optie de meest waarschijnlijke. De beurskoers is nu ook voor Google heilig geworden en het bedrijf is nu eenmaal een dominante marktleider geworden. Macht corrumpeert en ook Google maakt zich met onpopulaire maatregelen steeds ongeliefder bij de klanten die er al jaren gebruik van maken. De tijd zal het leren of Google er goed aan doet haar trouwste klanten zo dwars te zitten.
Tom Lassing
www.beursbox.nl
www.beursblogger.nl