vrijdag, oktober 21, 2005
Google maakt 7x meer winst
U kan zich mogelijk nog herinneren dat ik enkele weken geleden schreef over een komende dalende winst bij Google. Gelukkig schreef ik er ook bij dat het dit kwartaal nog zou meevallen, maar dat we moeten kijken naar het eerste kwartaal waarin de gevolgen van de AdWords aanpassing volledig tot uitdrukking zouden komen.
Google verraste zichzelf en alle andere door over het derde kwartaal een winst te behalen die 7 keer groter was dan de winst van een jaar eerder.
Die vergelijking is echter ook niet echt eerlijk. Immers is het nogal niet een jaar voor Google geworden. De beursgang en mede daardoor de enorme aandacht voor AdWords en AdSense deden het bedrijf veel goed.
Waar ik nu bang voor ben is dat het vierde kwartaal ten opzichte van het derde kwartaal gaat tegenvallen. Immers zie ik en hoor ik overal webmasters die zien dat hun inkomsten zo teruggevallen zijn.
De enige reden die gunstig voor Google zou kunnen zijn die ik dan kan verzinnen is dat de early adopters, die Google AdSense al eerder gebruikten, dit nu moeten delen met veel meer webmasters die massaal het medium ontdekt hebben. Als er echter niet veel meer nieuwe webmasters en sites bij zijn gekomen blijft het feit dat de meeste webmasters die ik ken constateren dat hun Google inkomen ongeveer gehalveerd is. Als Google haar winst weet te verhogen terwijl de webmasters minder verdienen, dan is een andere conclusie dat Google zichzelf een groter deel van de taart gunt. Niet onmogelijk omdat het zeer onduidelijk blijft op welke manier de inkomsten gedeeld worden.
Voor beleggers is overigens van belang dat Google bijna 10% van de nettowinst verbruikte aan werknemers opties op de aandelen. Bij zo'n hoge winst zoals nu merkt de belegger daar niet veel van, maar als de winst inderdaad zou gaan inzakken, dan komen de optiekosten voor het personeel keihard aan. Die gaan immers wel van de winst af en zijn daarmee erg ongunstig voor de aandeelhouders.
Overigens sloot Google op een all time high. Beleggers die indertijd bij de IPO de aandelen kochten hebben wel heel erg gelijk gekregen.
Google is nu goed voor 45% van de Amerikaanse zoekopdrachten. Volgens Google groeit het aantal adverteerders nog altijd flink. Daarnaast is het bedrijf bezig met het opbouwen van producten en services in andere sectoren. Op zich is het feest bij Google dus nog niet over. Zoveel is al wel duidelijk. Hoe lang het feest voor de beleggers nog kan aanhouden zeg ik niets over. Eind jaren negentig ging het ook lang door. Die vergelijking gaat echter mank op één belangrijk punt. Google maakt wel echte winst! Wie tegen de stijgende trend van dit aandeel wil ingokken zou naar mijn idee alleen kunnen kiezen voor het kopen van put opties. Als ineens de koers inzakt, dan kan het feest worden met zo'n put optie. Zakt de koers niet in, dan verliest u de premie, maar meer ook niet.
Tom Lassing
www.beursbox.nl
www.beursblogger.nl