donderdag, mei 19, 2005
Gouden regel voor uitzonderlijke winsten
Het consequent toepassen van Ă©Ă©n gouden regel, kan van iedere gemiddelde belegger een uitzonderlijk belegger maken. Het is zelfs vrij Ă©Ă©nvoudig om deze filosofie in de praktijk toe te passen.
"WEES HEBZUCHTIG wanneer anderen bezorgd zijn en wees bezorgd wanneer anderen hebzuchtig zijn"
Makkelijk toch? Alleen is de praktijk iets minder simpel. De meeste beleggers laten zich maar al te graag meeslepen
door het sentiment van de dag.
Een voorbeeldje. We kochten in oktober van vorig jaar aandelen van online dvd-verhuurder Netflix, nadat de koers met meer dan 80% gedaald was.
Waarom was de koers gedaald? Niet omdat Netflix slechte cijfers publiceerde maar omdat beleggers schrik hadden dat het bedrijf door de toenemende concurrentie in de toekomst slechte cijfers "zou kunnen presenteren".
Netflix had op enkele jaren tijd een stevige business opgebouwd met het verhuren van dvd's via de post. Het klantenbestand van inmiddels 3 miljoen leden begon te vreten aan de winstcijfers van spelers zoals Blockbuster.
En de snelle groei was ook anderen niet ontgaan. Wal-Mart ontwikkelde een gelijkaardige activiteit en Amazon gaf aan ook eventueel in deze markt te stappen.
Bovendien kwam Blockbuster opééns een heel stuk agressiever uit de hoek om het inkomstenverlies van de videotheken op te vangen door het model van Netflix te kopiëren.
Beleggers hoorden de doodsklokken al luiden en dumpten de aandelen zo snel mogelijk en tegen iedere prijs. Dit gaf ons de mogelijkheid om de aandelen op te pikken voor minder dan $10!
We zijn nauwelijks enkele maanden verder en beleggers beginnen in te zien dat men te snel gepanikeerd heeft.
Netflix is niet dood. Het bedrijf groeit nog steeds als kool en zit op schema om het jaar af te sluiten met 4 miljoen abonnees.
Blockbuster staat onder druk om de zware investeringen in de online activiteiten terug te schroeven en Wal-Mart gooide vandaag zelfs helemaal de handdoek in de ring. Het bedrijf stopt met de online dvd-verhuur en verkoopt deze activiteiten aan Netflix.
En de koers van Netflix? Op het moment van schrijven 80% hoger dan onze aankoopprijs. Met een stevig bedankje voor de doemdenkers.
Vriendelijke groeten,
Maarten Verheyen
www.beleggingstips.com
"WEES HEBZUCHTIG wanneer anderen bezorgd zijn en wees bezorgd wanneer anderen hebzuchtig zijn"
Makkelijk toch? Alleen is de praktijk iets minder simpel. De meeste beleggers laten zich maar al te graag meeslepen
door het sentiment van de dag.
Een voorbeeldje. We kochten in oktober van vorig jaar aandelen van online dvd-verhuurder Netflix, nadat de koers met meer dan 80% gedaald was.
Waarom was de koers gedaald? Niet omdat Netflix slechte cijfers publiceerde maar omdat beleggers schrik hadden dat het bedrijf door de toenemende concurrentie in de toekomst slechte cijfers "zou kunnen presenteren".
Netflix had op enkele jaren tijd een stevige business opgebouwd met het verhuren van dvd's via de post. Het klantenbestand van inmiddels 3 miljoen leden begon te vreten aan de winstcijfers van spelers zoals Blockbuster.
En de snelle groei was ook anderen niet ontgaan. Wal-Mart ontwikkelde een gelijkaardige activiteit en Amazon gaf aan ook eventueel in deze markt te stappen.
Bovendien kwam Blockbuster opééns een heel stuk agressiever uit de hoek om het inkomstenverlies van de videotheken op te vangen door het model van Netflix te kopiëren.
Beleggers hoorden de doodsklokken al luiden en dumpten de aandelen zo snel mogelijk en tegen iedere prijs. Dit gaf ons de mogelijkheid om de aandelen op te pikken voor minder dan $10!
We zijn nauwelijks enkele maanden verder en beleggers beginnen in te zien dat men te snel gepanikeerd heeft.
Netflix is niet dood. Het bedrijf groeit nog steeds als kool en zit op schema om het jaar af te sluiten met 4 miljoen abonnees.
Blockbuster staat onder druk om de zware investeringen in de online activiteiten terug te schroeven en Wal-Mart gooide vandaag zelfs helemaal de handdoek in de ring. Het bedrijf stopt met de online dvd-verhuur en verkoopt deze activiteiten aan Netflix.
En de koers van Netflix? Op het moment van schrijven 80% hoger dan onze aankoopprijs. Met een stevig bedankje voor de doemdenkers.
Vriendelijke groeten,
Maarten Verheyen
www.beleggingstips.com